כאשר בעל עסק מתכנן לקדם את האתר שלו דרך חברה לקידום אתרים או מקדם אתרים עצמאי, הצעת המחיר שהוא מקבל היא למעשה מסמך שמסכם את כל פרטי ההתקשרות בין הצדדים. מדובר על מאין הסכם עבודה שלפיו ניתן לדעת במה מחוייב כל צד. כאשר מדובר על הלקוח, המחוייבות שלו היא דיי ברורה ומובנת ומסתכמת בסכום שעליו לשלם, בתנאי התשלום, סיפוק החומרים רלוונטים כמו תכנים ועוד, אך כאשר מגיעים לצד של מקדם האתרים לא כל בעלי העסקים יודעים במה הוא אמור להיות מחוייב, מה השירות שנכלל בחבילת קידום האתר שהציע ואיך למדוד את איכותו. הדבר הופך להיות סבוך עוד יותר כאשר ידוע שבכל הנוגע לקידום אתרים אורגני אין יכולת להתחייב לתוצאות בפועל. כלומר, מאחר ואין יכולת לשלוט על האלגוריתם של גוגל שיכול בהינף אלגוריתם להוריד את האתר מתוצאות החיפוש גם אם נעשו כל הפעולות הנכונות, כל הצעת מחיר של קידום אתרים מציינת שאין התחייבות בפועל לעליה בדירוגים במנועי החיפוש.
מכאן שנוצרת חוסר סמטריה בין המקדם לבין בעל העסק שאינו יכול למדוד ולדעת במדויק על העבודה שנעשית. בכדי להקטין את הפער הזה אסקור כעת את החלקים העיקריים שהצעת מחיר לקידום אתרים צריכה לכלול ואת השירותים שצריכים להיות מצויינים בכדי שתחשב להוגנת ולכזו בה אתם כבעלי עסקים מקבלים תמורה מלאה לכספכם.
מחקר מילות מפתח
כל הצעת מחיר חייבת לכלול מחקר מילות מפתח. הסיבה לכך היא שאתר העסק חייב להיות מקודם על ביטויים רלוונטים שספיציפים לתחום העיסוק ולשוק בו הוא פועל. אם מדובר על קידום אתר עבור יועץ נדל"ן ישנה חשיבות גדולה במציאת ביטויי המפתח בתחום זה הכוללים לדוגמא "יעוץ לקניית דירה" "תהליך קניית דירה" "יועץ השקעות נדל"ן" ועוד. ללא מחקר מילות מפתח לא ניתן למעשה להשקיע את האנרגיה של המקדם ואת הכסף שהוקצה לו על ידי בעל העסק במקום הנכון. תוך כדי תהליך הקידום בהחלט ניתן לבקש מהמקדם לדעת על אילו ביטויים האתר מיועד להיות מדורג אך בשלב הצעת המחיר, עוד לפני שהמחקר בוצע, חשוב לציין כי יתבצע מחקר כזה מצד המקדם.
ביצוע אופטימיזציה למנועי החיפוש
הסעיף הזה לרוב כלול בכל הצעת מחיר והוא הבסיס של תהליך הקידום. לאחר ביצוע מחקר מילות מפתח יש לבצע שיבוץ של מילות מפתח בטקסטים ולהתאים את האתר כך שגוגל יוכל לקרוא אותו בקלות ולהבין לאילו ביטויים הוא רלוונטי ושעליו להיות מדורג, ולשם כך נועדה האופטימיזציה למנועי החיפוש. בהצעות מפורטות יותר ניתן גם לקבל פירוט גם על הפעולות הספציפיות שיתבצעו במהלך האופטימיזציה אך לרוב גם אם אין פירוט מלא על כל פעולה ופעולה, האופטימיזציה לרוב נעשית באופן מלא כמעט בכל תהליך קידום, גם המינימלי ביותר.
כתיבה או העלאת תכנים
הסעיף הבא חשוב מאוד להצעת המחיר וגם קובע חלק קריטי בעלות שתהיה על הלקוח עבור תהליך הקידום. כל תהליך של קידום אתר חייב לכלול כתיבת תוכן לאתר בהתאם לאסטרטגיה מוכנה מראש שנעשתה עוד בזמן מחקר מילות המפתח ולכן כל הצעה חייבת לכלול סעיף המתייחס לכך. בנוסף על ההצעה גם לפרט כמה תכנים יעלו בכל חודש, מה יהיה אורך של כל מאמר ומי אחראי לסיפוק התכנים.
לשאלה מי מספק את התכנים יש משמעות קריטית לקידום. מאחר והעלאת תוכן היא חלק חשוב מאוד בתחילת הקידום יש צורך בהעלאה של מאמרים באופן תדיר ובעקבות כך יש גם צורך במישהו שיכתוב אותם באופן קבוע. לרוב, מקדמי האתרים אינם כותבים את התוכן עבור האתרים שהם מקדמים אלא נעזרים בכותבי תוכן חיצוניים או במחלקת תוכן שעומדת לרשותם בארגון בו הם עובדים. סיפוק תוכן על ידי המקדם כרוך בתשלום לאיש מקצוע נוסף כך שסעיף זה למעשה יכול לייקר את הצעת המחיר בכמה מאות שקלים בחודש. ישנה אפשרות להימנע מהתשלום הנ"ל אם בעל העסק יקח על עצמו את כתיבת התוכן תוך קריאה של המדריך המלא לכתיבת בלוג ותוך הנחייה של המקדם על הנושאים עליהם נדרש לכתוב, ויספק את התוצר למקדם שיתאים אותו לגוגל ולמילת החיפוש הדרושה ויעלה אותו לאתר. אני תמיד מדגיש כי אין תחליף לאיכות כתיבת התוכן שיכול לבצע בעל עסק שמכיר טוב את לקוחותיו ואת השוק בו הוא פעול מאשר כותבי תוכן ולכן יש לשקול באיזו דרך הכי מתאים לכל בעל עסק לפעול בעניין התכנים באתר.
כך או כך חשוב מאוד לוודא בהצעת המחיר שפרטי סעיף התוכן מפרטים באופן מדויק מה מקבל הלקוח.
שירות בניית קישורים
בניית קישורים נחשבת לאחד מהמנועים החזקים שמגבירים מאוד את תהליך הקידום ולכן בתהליך קידום אתרים גם הוא חייב להיכלל. בניית קישורים לקידום אתרים היא עניין מורכב יחסית הכולל הרבה פרמטרים בכדי שניתן יהיה לדעת את איכותו אך לשלב הצעת המחיר חשוב קודם כל לוודא שהשירות נכלל ואכן המקדם יוציא קישורים עבור האתר. לא בכל תהליך קידום בניית הקישורים מתרחשת עם התחלת התהליך ולכן חשוב לדעת באיזה שלב מתחילה בניית הקישורים וגם כמובן כמה קישורים יבנו כל חודש.
מעבר לכך בכדי לדעת אם הקישורים הם איכותיים או לא חשוב לבצע אבחנה בין קישורים חינאמיים המתבצעים מאתרים שכל אחד יכול לפתוח בהם פרופיל ולהוציא קישור לאתר ובין קישורים מתוך בלוגים ואתרי נישה ששייכים לבעל אתר שיגבה כסף עבור הוצאת הקישור מהאתר שלו. קישורים מהסוג השני הם יקרים יותר ודורשים תשלום לצד שלישי נוסף ועל כן גם סעיף זה יכול ייקר את הצעת המחיר, עם זאת אני ממליץ לא להיבהל מהתשלום הנוסף אלא לראות בכך עדות לרצינות של המקדם. אם הוא מפרט בניכם את אופציות הקישורים הקיימות ומציע לכם שיוצאו מספק קישורים בתשלום כל חודש וודאו שמה שמוצא אכן נכלל בהצעה שנשלחת אליכם לאחר השיחה.
הפקת דוחות חודשיים
כאשר מבצעים קידום לאתר יש צורך גם למדוד את התוצאות בפועל בכדי לדעת האם הפעולות נשאו פרי. את התוצאות ניתן לראות בדוחות שמופקים דרך כלים לקידום אתרים ונשלחים ללקוח כדיווח בתדירות קבועה. לרוב שליחת הדוחות מתבצעת אחת לחודש ולמרות שאפשר לבקש מהמקדם דיווחים יותר תכופים לדעתי אין צורך בכך מאחר וקידום אתרים הוא תהליך ארוך שלוקח זמן ולא ניתן לראות את התוצאות בשבועות בודדים אלא רק במגמה שנפרסת על פני כמה חודשים. ישנם הרבה דוחות שניתן להפיק אך אציין כאן רק את השתיים הקריטיים ביותר שחייבים להיות כלולים בכל הצעת מחיר לקידום אתר
דוח מיקומי האתר במנועי החיפוש
במחקר המילים הוגדרו ביטויי המפתח עליהם האתר יתקדם תוך כדי התהליך ולכן חשוב מאוד למדוד את ביצועי האתר במנועי החיפוש בביטויים הללו. ישנם כלי מעקב מיקומים, אליהם מכניסים המקדמים את כל הביטויים שעליהם נקבע כי האתר צריך להתקדם והוא מבצע פעם ביום מדידה בכדי לדעת היכן האתר מדורג עליהם. על כן בהצעת המחיר לקידום האתר חייב להיכלל סעיף שמדבר על הדוח מיקומי האתר שנשלח לפחות אחת לחודש אל הלקוח כאשר הוא מראה שני מדידות, הראשונה היא המדידה בתחילת החודש והשניה היא בסוף החודש בעת הפקת הדוח, זאת בכדי שניתן יהיה לראות שינויים שקרו בזמן שחלף.
דוח ביצועי האתר מבחינת המשתמשים
מאחר וקידום אתרים קשור קשר הדוק לחויית משתמש ולביצועי האתר בפועל כאשר גולשים בו יש צורך לכלול דוח נוסף שמפיק הכלי שנקרא גוגל אנליטיקס שמראה כמה משתמשים הגיעו לאתר, באיזו דרך, כמה מהם הם מבקרים חדשים וכמה חוזרים, כמה זמן שהו באתר, כמה דפים ראו, ועוד נתונים שיתנו תמונה בהירה לגבי הדרך בה הגולשים חווים את האתר ותיקונים ושיפורים שכדאי לבצע בו בכדי לספק חויית משתמש טובה מזה שקיבלו עד עתה. מאחר ומיקומי האתר הם רק תחנה אחת בדרך אל היעד הסופי שהוא גיוס לקוחות לעסק דרך האתר, גם דוח זה הוא קריטי וחייב להיכלל בכל חודש. וודאו שגם הוא מפורט בהצעה שאתם מקבלים לידכן מהמקדם שלכם
האותיות הקטנות של הצעת המחיר לקידום אתר
מעבר לחלקים שנסקרו עד כה, גם בהצעת מחיר לקידום אתר ישנם אותיות קטנות שחייבים לשים אליהם לב ולהבין את ההיגיון מאחוריהם
תנאי תשלום
קידום אתרים לרוב עובדת במתכונת של תשלום חודשי (ריטיינר) כאשר התשלום מתבצע מראש. זאת מאחר ועל המקדם לשלם לספקי שירות נוספים פרט אילו על שירותים שתומכים בקידום, ובכדי לעשות זאת הוא חייב לקבל את התשלום בכל חודש מראש מה שהופך את זה לתנאי מקובל בכל הצעת מחיר לקידום אתר.
התחייבות לתקופת התקשרות
מאחר ומדובר בתהליך ארוך ומתמשך, בכדי שניתן יהיה לתכנן אסטרטגיה ופעולות ארוכות טווח חשוב שתהיה תקופת התחייבות הדדית בין שתי הצדדים. מעבר לכך שהתחייבות לתהליך מראה על רצינות של שני הצדדים ומתן אמון, בניגוד למצב בו אתם מקבלים הצעת מחיר לבניית אתר, היא גם הכרחית להצלחת הקידום
טיפים אחרון – היו מעורבים בתהליך
מעבר להצעת המחיר הכתובה שאתם מקבלים ההמלצה שלי היא להיות מעורבים בתהליך הקידום ולהתעדכן אחת לכמה זמן באופן יזום מול המקדם שלכם על הנעשה באתר. זה נכון שכל חודש נשלחים אליכם דוחות אך אתם בתור בעלי העסק והאנשים שמשקיעים את כספם יכולים גם לבקש שיחה עם המקדם כדי לקבל הסבר על הדוחות, לבדוק אחת לשבוע או שבועיים מה קורה באתר, מה נשתנה בו או היכן הוא מדורג על מילות החיפוש ועוד. גם אם אינכם מבינים בתחום עד הסוף ישנם המון מאמרים ומידע שימושי על קידום אתרים ברחבי הרשת שדרכו תוכלו להתעדכן ולדעת וכמובן גם לשאול את המקדם שלכם על טיב הפעולות המתבצעות