אז זהו, החלטתם שאתם צריכים אתר אינטרנט לעסק וגם קידום שלו בגוגל. אתם מרימים טלפון לכמה חברות בתחום וגם לכמה מקדמי אתרים פרילנסרים, מספרים להם על העסק ועל מה בדיוק אתם מתמקדים, אולי מדברים גם על כמה ביטויי חיפוש שנראים לכם רלוונטים ואולי אפילו על איזה מתחרה או שניים שיש לכם שהייתם רוצים לעקוף. הגישוש הראשוני עובר בהצלחה, אתם מבקשים כמה הצעות מחיר, מחכים לראות אם מי תרצו להתקדם ואז אחד המקדמים שאתם בקשר איתם שואל "האם אתה מספק את התוכן או שאתה מעוניין שאספק לך גם שירות כתיבת תכנים"? אם אתם נמנים כמו שאר הלקוחות שרק עכשיו מתחילים להבין איך כל עניין הקידום עובד השאלה הזו יכולה להיות קצת מבלבלת… ולרוב מקדם שמעוניין להשקיע בלקוחות שלו בשביל למקסם את התוצאות יציע לבעל העסק שהוא (בעל העסק) יכתוב את התכנים, ומכאן ישנם לרוב שתי גישות אפשריות שתוכלו לנקוט.
הגישה הראשונה
לפי הגישה הראשונה העצה הזו של המקדם יכולה להיראות מעט תמוהה כי "אני כרגע משלם לא מעט כסף, ואני עושה את זה כדי להוריד את העניין הזה מהראש שלי, אז למה אני צריך עכשיו לספק את התוכן?!" למרות שאני יכול להבין את קו המחשבה הזה אצל לקוחות אני חייב לומר : לעולם אל תבואו בגישה הזו – זו הגישה הגרועה ביותר שבעל עסק יכול לנקוט אם הוא מעוניין שהקידום יצליח!
זה העסק שלכם, לא של המקדם. המקדם אמנם יודע לקחת את התוכן שלכם ולהביא אותו לדירוגים שאתם צריכים והוא גם בטוח מנוסה בכתיבת תוכן באופן כללי יותר מכם אבל הוא לא מכיר תחום העיסוק הספציפי שלכם טוב כמוכם, הוא לא מכיר את הלקוחות שלכם, מה הם שואלים, מה מעניין אותם ומה הפאנץ' ליין שיש לכם כבעלי עסקים שגורם להם לקנות מכם. לכן, קודם כל, אל תבואו בגישה של שגר ושכח, זה מתכון נוח מאוד לכאב ראש. מעבר לכך אם יש לכם אפשרות לכתוב את התוכן, קחו את העצה של המקדם שלכם עד הסוף וכתבו את התוכן.
אם אתם עובדים עם מקדם רציני, כאשר אתם מעוניינים לכתוב את התוכן הוא יעשה עבורכם עבודת מחקר בכדי לדעת אילו ביטויים הלקוחות שלכם מחפשים כדי שאלו אחרכך ישמשו כנושאים למאמרים שתכתבו ועליהם תוכלו לכתוב. אם עבודת הקידום תתבצע כמו שצריך, התוכן יתפוס והגולשים יקראו אותו, המאמר שיתפרסם יתפוס דירוג טוב על הביטוי שהמקדם מצא במחקר שלו.
הגישה השניה
שיש להרבה בעלי עסקים היא הגישה נכונה אך ללא בטוחונות. הם מאוד רוצים להיות מעורבים ובאים לשתף פעולה בצורה הכי מבטיחה שיש. אם יש למקדם בקשות כמו לכתוב תוכן, הם ישר אומרים "בטח", מבטיחים לכתוב את התכנים וכשהם יוצאים מהחדר הם כבר מתחילים לחשוב על מה הם הולכים לכתוב. עד כאן הכל טוב ויפה אבל מה שקורה בפועל זה שהם לא עושים זאת כי הם פשוט לא מגיעים לזה או לא מוצאים את הזמן (או את המקום הנכון בסדר העדיפויות שכתיבת התוכן צריכה לתפוס). בעיה שיכולה להיות אקוטית אם הם מתעקשים שהם יהיו אלה שיכתבו את התוכן ולא המקדם גם אחרי חודשיים שהם לא סיפקו פיסת תוכן אחת.
קרה לי כבר מקרה של מאמן ריצה שביצעתי עבורו קידום האתר שלו שרצה לכתוב מאמרים ולא היה מוכן להפשר על מילימטר מבחינת איכות התוכן שתהיה תחת השם שלו.. והוא אכן לא התפשר ועמד בקריטריונים הנוקשים שלו פשוט כי לא היה תוכן בתוך האתר במשך כמה חודשים טובים. מעבר לזה, בתחילת דרכי כמקדם הצעתי לבנות ולקדם אתר לחברה טובה כמעט בחינם, ואין בסיס יותר טוב לגישה חיובית כלפייך כמקדם מתנאים כאלו שאתה מציע, וגם כאן עדיין לא נכתבה פיסת תוכן אחת על ידה עד שהתייאשתי ופשוט התחלתי לכתוב אותו בעצמי (אוהב אותה והכל אבל היא לא שילמה לי אז לא שאלתי אותה).
במצב הזה ישנן שתי אפשרויות
- המקדם יכתוב את התכנים בעצמו – זה במקרה שללקוח אין יכולת לתת תוספת תשלום משמעותית עבור כתיבת התוכן ולכן המקדם יעשה את העבודה הזו
- היתרונות – מוריד את זה מהראש של הלקוח ולא מייקר משמעותית את המחיר שהלקוח נאלץ לשלם עבור הקידום.
- החסרונות – זו עבודה סיזיפית עבורו ואם הוא לא התנסה בכתיבת תוכן לקהל הלקוחות הספציפי של העסק ולכן בסיכוי גבוהה זה לא יהיה מספיק טוב.
- המקדם מגייס כותב תוכן בתשלום:
- היתרונות – מדובר בבנאדם שזה המקצוע שלו ולכן הוא בהחלט יכול לייצר תכנים לאתר באיכות מספיק טובה (אבל לא מצויינת) + יכולת לספק הרבה תכנים בזמן קצר במידה והמצב מצריך זאת.
- החסרון הוא כמובן המחיר שיהיה גבוהה יותר
אז באיזו אופציה לבחור?
שאלת השאלות, לא?! כמו כל הפוסטים בבלוג הזה, גם פה זו תהיה שורת המחץ. אז התשובה היא תלוי כמה אתם יכולים להשקיע, ככל שתוכלו להשקיע יותר כך איכות התוצרים תהיה טובה יותר. אם יש לכם אפשרות להשקיע הכי הרבה שאתם יכולים אז ההשקעה תהיה במאמץ, כלומר אתם תכתבו את התכנים. אם יש לכם אפשרות להשקיע אבל לא עד כדי כך, תנו למקדם לגייס כותב תוכן, ואם אין לכם אפשרות להשקיע תנו למקדם לכתוב את התוכן (במידה והוא יסכים לכך).
כמו שכבר נכתב כאן יש הרבה לקוחות שחושבים שהם יודעים את התשובה וחושבים שהם יכולים להשקיע אך בפועל המציאות היא אחרת, אז איך תדעו כמה מאמץ אתם יכולים להשקיע בפועל ולא רק בתיאוריה? קודם כל שאלו את המקדם מה ההמלצה שלו לתוכנית תוכן עבור האתר שלכם, מהי תדירות כתיבת התכנים, כמה ארוכים הם צריכים להיות ועוד. לאחר שתקבלו את הנתונים הללו נסו למשך שבועיים-שלוש לבצע את כתיבת הבלוג בעצמכם, אם אתם רואים שאתם לא מגיעים לזה, והמקדם כבר גוער בכם אל תחכו, שחררו, תנו לו את המושכות וכמה שיותר מהר!
דרך הביניים
אם לקחתם את הכתיבה עליכם ובמשך שבוע אתם רואים שאתם לא מצליחים לכתוב כלום ומתחילים לחשוב שלא תצליחו להגיע לזה, אבל עדיין קשה לכם לוותר על המעורבות שלכם בתהליך יש גם את אופציות ה"לחשוב מחוץ לקופסא".
- אתם כותבים והמקדם עורך את הטקסט עבורכם – כלומר אתם לא כותבים את כל המאמר אלא בערך חצי ממנו, שכולל את הרעיונות המרכזיים ואת הבשר שצריך ונותנים למקדם/לכותב התוכן שלו לעבות בכדי להגיע לכמות המילים הדרושה
- אתם נותנים למקדם לכתוב תוך שיחת טלפון איתו – הרבה בעלי עסקים מוצאים את האופציה הזו כנוחה לכם מאחר והיא חוסכת להם לחלוטין את תהליך הכתיבה אך נותנת להם את הוודאות שהם מעורבים ביצירת החומר. לאחר השיחה המקדם יערוך את החומר לכדי מאמר ולכן האופציה הזו דומה מאוד לאופציה הראשונה. היא מיועדת בעיקר לבעלי עסקים שתהליך הכתיבה עצמו (ללא קשר לאורך שלו) הוא בעייתי אצלהם ופתיחת ערוץ אחר ליציקת התוכן לתוך מסמך הוורד.
לסיכום
בואו בגישה של שיתוף פעולה, נסו להשקיע את המקסימום שאתם יכולים אך היו מוכנים לכך שהמקסימום שתוכלו הוא לא באמת מקסימום. במצב הזה התייעצו עם המקדם שלכם בראש פתוח ואם קשה לכם לוותר על המעורבות שלכם בכתיבה נסו לבדוק איתו גם אופציות יצירתיות כדי לייצר תכנים ברמה גבוהה.