קידום אורגני או ממומן – מה יותר כדאי?

מתלבטים בין קידום אורגני לקידום ממומן? המאמר מסביר את ההבדלים, היתרונות והחסרונות של כל שיטה, ומסייע בבחירה המתאימה לעסק שלכם.
seoorppc

מה תגלו במאמר הזה?...

בגדול, הדרך הכי טובה לדעת מה סוג הקידום המתאים לכם ביותר היא קודם כל להבין מהו הערוץ שדרכו מגיעים רוב הלקוחות, ואת זה ניתן לדעת דרך סקירה של השוק והבנה היכן המתחרים שלכם מפרסמים. מעבר לכך עליכם לחשוב על אילוצי העסק הספציפי שלכם – אם אתם זקוקים לתוצאות מהירות בחרו בקידום ממומן ואם אתם מעוניינים בהצלחה קבועה ויציבה בטווח הארוך בחרו בקידום אורגני.

מה זה קידום אורגני ומה זה קידום ממומן

לפני שאנו מתחילים להבין מה יותר כדאי או משתלם, צריך קודם כל להבין מה זה קידום אורגני, מה זה קידום ממומן, ומה ההבדלים בינהם.

קידום אורגני

קידום אתרים אורגני מתייחס לכל הפעילויות שמתבצעות באתר ומחוצה לו שגורמות לגוגל לדרג אותו גבוהה יותר. פעולות אלו יכולות להיות התאמה (אופטימיזציה) למנוע החיפוש, הוספת תכנים וקישורים לאתר. כל אלו מאותתים לגוגל כי מדובר באתר טוב ומהימן וככזה שכדאי לו להציג בדף תוצאות החיפוש ברגע שהגולשים מחפשים את התחום שקשור באתר.
לדומא אם ניקח אתר של מקדם אתרים שמעוניין להתקדם על הביטוי קידום אתרים, ככל שאותו בעל אתר יצבע יותר מהפעולות שצויינו לעיל גוגל יתעדף אותו על פני אתרים אחרים מכיוון שהוא יחשוב שהוא הכי רלוונטי והכי איכותי מבין כל האתרים האחרים בתחום.
שימו לב שמקרה הזה גוגל מנסה לעזור לגולשים למצוא את מה שהם חיפשו בצורה הטובה יותר ללא שום מניע נוסף שמכווין אותו. זה הרעיון בקידום אורגני, לגרום לגוגל להבין שכדאי לו להציג את האתר בתוצאות מאחר והוא משרת את הגולשים.

קידום ממומן

קידום ממומן לעומת זאת מתייחס להעלאת קמפיין פרסומי תוך תשלום לגוגל עבור המיקום של האתר. במצב כזה הפרמטר שמשפיע הכי הרבה על מיקום האתר הוא העובדה שמתבצע תשלום לגוגל. כאן, הפרמטרים של הרלוונטיות והאיכותיות שמאפיינים קידום אורגני לא מקבלים את מרכז המבה אלא תקפיד משני יותר.
אם נמשיך את דוגמאת מקדם האתרים ממקודם, האתר יופיע באחד המקומות הראשונים כאשר הגולשים מחפשים את הביטוי קידום אתרים בעקבות התשלום שבוצע לגוגל עבור המקום. חשוב לציין שמנגנון התשלום של הקידום הממומן הוא מאוד מורכב ונח ברובו כמות הקליקים שהמודעה תקבל (כלומר כמות הלחיצות שיבצעו גולשים שיעבירו אותם אל האתר) אבל בכדי להבין בגדול את הנושא ניתן להתייחס לתשלום ככזה שנעשה עבור המיקום.
שימו לב שבמקרה הזה גוגל אינו מנסה לעזור לגולשים ואינו משחק תפקיד ניטרלי אלא מכניס כאן את האינטרסים הכלכליים שלו ואת העובדה שגולשים כיום מחפשים אינטרנט כמעט אך ורק דרכו. הוא בוחר להשתמש בכוח הזה כדי לגרוף רווחים תוך כדי שהוא מציג קודם את התוצואות שמשרתות אותו ואת מי שמשלם ולוא דווקא את התוצאות שמשרתות את הגולשים

תשלום לגוגל
ההבדל בין קיום אורגני לקידום ממומן נשען ברובו על האלמנט התשלום לגוגל

מה ההבדל בפועל בין קידום ממומן לאורגני?

מה מוצג קודם

לרוב, התוצאות הממומנות יופיעו לפני התוצאות האורגניות. ישנם כמובן גם יוצאים מן הכלל בהם אין אף תוצאה ממומנת שמופיעה מאחר ואף אחד לא היה מעוניין לשלם בכדי להיות מדורג על הביטוי. מצב כזה רק יהיו רק תוצאות אורגניות. דוגמא נוספת היא מצב שתוצאות רלוונטיות כמו גוגל מפות יופיעו לפני התוצאות האורגניות (זה יקרה יותר עבור חיפושים לוקאליים). אבל אם נוציא החוצה את המצבים האלו שהם פחות שכיחים, התוצאות הממומנות יופיעו קודם. תוכלו לזהות אותם על ידי הביטוי מודעה שיופיע לצד התוצאות ויאותת כי מדובר על אתר שמוצג בדף תוצאות החיפוש בתשלום.

על מה מקליקים יותר

לפי הסעיף הקודם יהיה קל להניח שקידום ממומן משתלם יותר מאשר קידום אורגני אבל העניין יותר מורכב מזה. מאחר וגוגל פועל בשקיפות אל מול הגולשים שלו ומאותת להם על תוצאות ממומנות, רוב הגולשים יודעים לייחס להם פחות חשיבות. לכן, למרות שהתוצאות הממומנות מופיעות גבוהה יותר הגולשים נוטים פחות להקליק עליהם.
נעשו אינספור סטטיסטיקות של סוכנויות פרסום דיגיטליות גם ארץ וגם בחול כדי לנסות לאמוד את הפערים הקלקות על תוצאות ממומנות וכולן הראו את אותה התוצאה. מחקר כזה שעשתה חברת באקלינקו מצא כי 53% מהגולשים שמגיעים לאתר כלשהו מגיעים אילו דרך התוצאות האורגניות ו27% מגיעים דרך התוצאות הממומנות, ושוב, זאת למרות שהתוצאות הממומנות מופיעות לפני. שקלול של הגורם הזה יכול להחזיר את זרקור הכדאיות חזרה אל הקידום האורגני אך ישנו עוד פקטור אחד שכדאי לקחת בחשבון והוא כמות הזמן שלוקח לראות תוצאות.

באיזה ערוץ אתקדם יותר מהר?

בקידום אורגני לוקח חצי שנה מינימום כדי לראות תוצאות. אני בכוונה מתחיל עם המינימום כי כאשר מדובר על ביטויים תחרותיים יותר זה יכול לקחת גם מעל לשנה ואפילו מעל לשנתיים.
לדוגמא אם נסתכל על הביטוי יועצת שינה, מדובר על ביטוי לא כזה תחרותי מאחר ואין כל כך הרבה יועצות שינה בעולם שמתחרות על הביטוי יועצת שינה בעברית. לעומת זאת אם ניקח את תעשיית הביטקויין העולמית, מדובר על תחום תחרותי מאין כמוהו שמתחרים עליו אלפי אתרים מכל רחבי העולם, כאשר כל אחד מהם מוציא סכומי עתק על קידום האתר שלו בכדי להגיע למקומות הראשונים. ניתן לראות את ההיגיון כאן דיי בבירור, ביטקויין זו תעשייה שמגלגלת המון כסף ולכן חברות מוכנות להשקיע המון תקציבים על פרסום בכדי להביא גולשים לאתר בכדי שאלו יתחילו לסחור דרכם. לעומת זאת יועצות שינה בישראל זו תעשיה שהיא קצת יותר קטנה ולכן התחרות עליה תהיה בהתאם.

בקידום ממומן ההתקדמות היא מיידית, ברגע שבוצע התשלום לגוגל תוכלו לראות את המודעה של האתר שלכם מתנוססת בראש דף תוצאות החיפוש. גם כאן אלמנט התחרותיות הוא דומיננטי וככל שהתחום הוא יותר תחרותי יהיה צורך התשלום גבוהה יותר עבור גוגל בשביל המיקום הרצוי. עם זאת, בכל הנוגע לזמן עד להגעה לראש דף תוצאות החיפוש, האפקט יהיה מיידי

מה קורה בטווח הארוך?

ההתקדמות המהירה שמציע הקידום הממומן הוא פקטור מאוד חשוב עבור עסקים שמעוניינים לקבל פניות מלקוחות ומהר, אך חשוב להבין שהדבר תקף כל עוד מתבצע תשלום חוזר לגוגל עבור כל הקלקה. ברגע שבעל העסק יהיה מעוניין להפסיק את התשלום, המודעה תרד והוא יאבד את הדירוג וכך גם את הלקוחות. מעבר לכך, אם יהיה צורך בדירוג על ביטויים נוספים יהיה צורך לשלם גם עבור הדירוג עליהם
בקידום אורגני המצב שונה. מאחר ולוקח לא מעט זמן להתברג במקומות הראשונים האורגניים בדף תוצאות החיפוש, מי שצלח את פרק הזמן וקידם את האתר שלו למקומות אלו יזכה להיות שם זמן רב. זאת מאחר שכרגע, כל מתחרה שמעוניין לעקוף את האתר יצטרך לבלות את אותו פרק הזמן של ההשקעה ההתחלתית שאנו ביצענו בכדי שיהיה לו סיכוי להתחרות בנו. תהליך זה יהיה קשה אפילו יותר עבור המתחרה שלנו אם נמשיך את תהליך הקידום האורגני בכדי לקבל דירוג על ביטויים נוספים בתחום שיביאו עוד ועוד לקוחות עם הזמן. חשוב לציין שקבלת דירוג על עוד ביטויים באופן אורגני לא תייקר את העלות של תהליך הקידום, כך נוכל להמשיך ולקבל דירוגים גבוהים על עוד ועוד ביטויים ולהגדיל עוד ועוד את כמות הלקוחות שלנו כל זמן שהתהליך ימשך.

קידום אורגני זה מרתון
קידום אורגני הוא כמו ריצת מרתון. ההשקעה בו היא גדולה אך כך גם ההישג בסוף הדרך

אז מה כדאי לבחור?

אני נוטה לראות את ההבדל בין קידום אורגני לקידום ממומן כמו ההבדל בין לשכור דירה ולבין לקנות אותה. הרבה מאיתנו היו מעוניינים בקניית דירה בכדי שלא נצטרך לשלם דמי שכירות כל חודש בחודשו, ושלאחר סיום המשכנתא יהיה בידינו נכס ששייך לנו. עם זאת, כולנו יודעים שבכדי להגיע למטרה הזו יש צורך בהשקעה כספית גדולה מאוד כבר בתחילת הדרך שלא בטוח שכולם יכולים להרשות לעצמם. כך גם בקידום ממומן וקידום אורגני, קידום ממומן הוא כמו שכירות על דירה (על כל היתרונות והחסרונות) וקידום אורגני הוא כמו קניית דירה.
מעבר לאנלוגיה הזו, אנסה למפות את התנאים שלפיהם אתם בתור לקוחות שמתעניינים בקידום אתר תוכלו לבצע את ההשוואה ולקבל החלטה בצורה שהכי מותאמת לעסק שלכם ספציפית.

באיזה מצב תפנו לקידום ממומן?

  1. אם השוק שלכם פונה לערוץ הקידום הזה
  2. אם אתם זקוקים לתוצאות מהירות
  3. אם נכוותם בעבר מתהליך קידום לא מוצלח וקשה לכם לסמוך על אנשי המקצוע בתחום ללא תוצאות בשטח

באיזה מצב תפנו לקידום אורגני?

  1. אם השוק שלכם פונה לערוץ הקידום הזה
  2. אם יש לכם אורח רוח של לפחות חצי שנה עד שתראו את הפירות
  3. אם אתם מעוניינים באתר שיגדיל את כמות הלקוחות שהוא מביא עם הזמן יותר ויותר

לקוחות ממליצים

מוזמנים להתרשם מכל חוות הדעת עליי
כמקדם אתרים מומלץ

ניתן גם להשאיר פרטים בטופס הבא

מתעניין בבנייה או קידום האתר שלך? מוזמן לשיחת ייעוץ ראשונית ללא עלות!

בוא נגלה איך נגיע יחד למקום הראשון ונביא הרבה לקוחות חדשים לעסק שלך.

אולי יעניין אותך גם...

עוגן
איך לקדם אתר בגוגל?
כפיר מנשה

טקסט עוגן – כך תשתמשו בו באופן נכון

טקסט עוגן – מה זה, איך הוא יכול לעזור לקידום שלכם וכיצד תשתמשו בו נכון בכדי להזניק את האתר שלכם בדף תוצאות החיפוש.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן